Goede fietsbanden zijn niet goedkoop. Zeker fietsbanden voor elektrische fietsen en speed pedelecs kunnen aardig aan de prijs zijn.
Goede fietsbanden zijn wel erg belangrijk. Ze bepalen namelijk voor een groot deel het rijcomfort, maar zorgen ook voor grip en dus voor veiligheid. In dit blog geven we je een aantal praktische tips als je langer wilt doen met met je fietsbanden.
Wanneer moet je fietsbanden eigenlijk vervangen en hoe lang gaan ze mee?
Er is niet een echte stelregel te geven hoe lang je met je fietsbanden doet. Er zijn veel verschillende factoren die bepalen hoe lang een fietsband meegaat. Denk bijvoorbeeld aan de ondergrond waarop je op fietst, of je met de juiste bandenspanning fietst en op welk type fiets. Elektrische fietsen zijn een stuk zwaarder dan gewone fietsen en stellen weer hele andere esien aan een band.
Een goede fietsband voldoet aan verschillende criteria. Zo mag de band natuurlijk niet te snel slijten, moet deze lekbestendigheid zijn en voldoende grip bieden. Dat zijn eigenschappen die elkaar eigenlijk tegen spreken.
Voor veel grip heb je zacht rubber nodig, dat als nadeel heeft dat het snel slijt. Rubbercompounds die lang meegaan zijn juist hard van samenstelling, maar bieden weer minder grip. Het is dus een hele kunst om de juiste mix te vinden.
Wil je dat je fietsbanden langer meegaan? Doe dan je voordeel met onderstaande tips voor een langere levensduur van je fietsband. En het is vaak ook veiliger fietsen!
4 tips om langer met je fietsbanden te doen
1. De juiste bandenspanning
Banden met de juiste spanning gaan langer mee. Fietsen op banden die een te lage spanning hebben, is trouwens niet erg comfortabel en de kans op een lekke band is ook groter. Aan de zijkant van je fietsband staat wat de beste spanning is. Afhankelijk van de maat en het type ligt de spanning tussen de 3 en 4,5 bar. Maar racefietsbanden moet je veel harder oppompen. De wat luxere fietspompen hebben vaak een meter die precies aangeeft hoeveel bar er in de fietsband zit.
2. Controleer het loopvlak regelmatig
Controleer regelmatig het loopvlak van je fietsband op bijvoorbeeld steentjes of kleine scherpe stukjes (glas bijvoorbeeld). Deze kunnen, als je er te lang mee doorrijdt, je band beschadigen of een lek veroorzaken. Met een pincet kun je dergelijke stukjes vaak makkelijk verwijderen.
3. Check het profiel van de fietsband regelmatig
Het profiel van de fietsband zal in de loop van de tijd steeds gladder worden. Is je band wat glad dan hoeft deze nog niet versleten te zijn. Wel heb je minder grip, maar in de zomer hoeft dit geen problemen op te leveren. Vervang de fietsband in ieder geval voordat je anti-lek laag tevoorschijn ziet komen. Vaak te zien aan de andere kleur van de laag.
4. Slijtageverschil tussen voor en achter banden
De achterband van de fiets slijt veel sneller dan de voorband. Daarom is het slim om halverwege de levensduur je achterband te wisselen met je voorband. Dat kan een flink klusje zijn als je een fiets hebt met versnellingen. We kunnen dit ook voor je verzorgen bijvorbeeld tijdens een beurt van de fiets.
Ik vroeg me af wat zullen de kosten zijn als je een nieuwe achterband van Pirelli e en binnenband van bijv swalbe wilt laten vervangen en wat de gemiddelde tijdsduur is om deze klus te klaren bij een Stromer st2 met een riem en naafversnelling.
hoeveel km zou minimaal zo een band mee moeten gemiddeld.
dank vast voor de informatie
Ik vroeg me af wat zullen de kosten zijn als je een nieuwe achterband van Pirelli e en binnenband van bijv swalbe wilt laten vervangen en wat de gemiddelde tijdsduur is om deze klus te klaren bij een Stromer st2 met een riem en naafversnelling. hoeveel km zou minimaal zo een band mee moeten gemiddeld. dank vast voor de informatie